Guide til forflytningsvejlederen

Denne guide givere en kort gennemgang af forflytningsvejlederens rolle og opgaver.

Hent guiden her
Forflytningsguiden

Her får du viden til at kunne mestre forflytning, om at understøtte en borger i selvstændigt eller med den nødvendige hjælp at komme fra A til B.

Hent guiden her
Del: - -

Funktionsbeskrivelse

Hvordan afgrænser du dine opgaver som vejleder, og hvordan får du struktureret tiden rigtigt? Funktionsbeskrivelsen er et redskab, du kan bruge til at få overblik over dit arbejde som vejleder.

Som forflytningsvejleder vil du måske opleve, at det er svært for dig selv og andre at vurdere, hvornår du løser din opgave godt nok. Du vil nok også opleve, at det i en travl hverdag kan være svært at finde den fornødne tid til at få lavet alle de projekter og aktiviteter, som du har sat dig for.

En funktionsbeskrivelse kan hjælpe dig med at afgrænse dit arbejde. Funktionsbeskrivelsen er et dokument, der beskriver dine opgaver som forflytningsvejleder. Har du ikke en funktionsbeskrivelse, er det en god idé at få lavet en.

Funktionsbeskrivelsen kan du for eksempel lave i samarbejde med din daglige leder. Under alle omstændigheder er det en fordel at få den ”godkendt” - enten af din leder eller i jeres lokale arbejdsmiljøudvalg - så der er opbakning til den og dermed til udførelsen af dit arbejde som forflytningsvejleder.

Indholdet i funktionsbeskrivelsen:

  • Dine daglige opgaver, fx: vejledning af kolleger, undervisning af kolleger/elever, indkøb af hjælpemidler.
  • Dit ansvarsområde: hvilken afdeling/afsnit har du ansvaret for, og hvori består dit ansvar? Hvem refererer du tilbage til?
  • Dine samarbejdspartnere: hvem er de (kolleger, leder, arbejdsmiljørepræsentant mfl.), hvordan samarbejdet skal fungere, og hvilken myndighed du har.

Husk også at konkretisere opgaverne: hvordan løser du opgaven, hvor tit skal opgaven løses, og hvem skal involveres.

Du kan bruge funktionsbeskrivelsen i de situationer, hvor du oplever en forskel i, hvad kolleger og ledelse forventer af dig, og det du har mulighed for at gøre. Tag evt. en snak med din leder om det. Måske kan I få afgrænset opgaverne yderligere eller få sat mere tid af til arbejdet på dit skema.

Funktionsbeskrivelserne kan revideres i takt med, at du og dine kolleger høster nye erfaringer, og når der opstår nye behov på arbejdspladsen.

Måske har du allerede en funktionsbeskrivelse, der står i et ringbind på hylden og samler støv. Find den frem og støv den af! Hvis funktionsbeskrivelsen er god, vil du bruge den i det daglige, fordi den hjælper dig med at prioritere dine opgaver.


Senest revideret den 21. februar 2020