Guide til forflytningsvejlederen

Denne guide givere en kort gennemgang af forflytningsvejlederens rolle og opgaver.

Hent guiden her
Forflytningsguiden

Her får du viden til at kunne mestre forflytning, om at understøtte en borger i selvstændigt eller med den nødvendige hjælp at komme fra A til B.

Hent guiden her
Del: - -

Forflytningsvejlederen

Din vigtigste opgave som forflytningsvejleder er at vejlede i helt konkrete situationer fx hvis du bliver spurgt til råds af kolleger. Men det kan også være, at du selv bliver opmærksom på, at din kollega har brug for vejledning.

I hverdagen er det altså din opgave at viderebringe din viden om forflytning og give dine holdninger til kende. Det kan du for eksempel gøre ved at lægge op til diskussioner på personalemøder, i frokostpausen og i andre situationer i hverdagen.

Dine opgaver som forflytningsvejleder vil ofte være inden for disse 4 hovedområder:

  1. I det daglige at vejlede dine kolleger i vanskelige forflytninger
  2. Undervise på kurser i forflytningsteknik for dine kolleger, nyansatte og elever/studerende i praktik
  3. Medvirke ved indkøb af hjælpemidler eller ved indretning af arbejdspladsen
  4. Medvirke ved udarbejdelsen af APV sammen med arbejdsmiljørepræsentanten

Typiske arbejdsopgaver for en forflytningsvejleder:

  • At analysere arbejdssituationer og finde frem til de mindst belastende metoder – i tæt samarbejde med kollegerne.
  • Systematisk at vejlede kollegerne i forflytning og instruere i brug af hjælpemidler fx på kurser og temamøder
  • At instruere og oplære nyansatte og elever/studerende i forflytningsteknik og brug af hjælpemidler.
  • At hjælpe når kolleger beder om det, og selv gribe ind når du observerer et behov.
  • At være sparringspartner for Arbejdsmiljøorganisationen og ledelsen i forhold til forflytninger, pladsforhold, indretning og indkøb af hjælpemidler.
  • At sørge for at bringe information om belastende arbejde eller uheldig tilrettelæggelse af arbejdet videre til Arbejdsmiljøorganisationen og ledelsen.
  • At skærpe kollegernes opmærksomhed på deres eget ansvar for at undgå belastninger og bruge de anviste hjælpemidler.
  • At deltage i netværk og erfaringsudveksling med de øvrige vejledere på arbejdspladsen og vejledere fra andre arbejdspladser.

 


Senest revideret den 22. april 2020